Afro-svensken?

Det har varit ett jäkla hallabalo kring kvartersnamnet Negern i Karlstad under den senaste tiden. Och efter många om och men väljer nu stadsbyggnadsnämnden att skippa namnet och istället ersätta det med Tingvallastaden 3.

Lite tråkigt och fantasilöst tycker jag... varför inte bara satsa på en fortsättning på tidigare tema och spinna vidare på ursprungsnamnet?! Här är några namnförslag:

  • Kvarteret Afro-svensken
  • Kvarteret Afrikanen
  • Kvarteret Utlänningen/Invandraren
  • Kvarteret Etiopiern
...eller varför inte vända på steken och istället kalla det:
  • Kvarteret Blekfisen
  • Kvarteret Svennen
  • Kvarteret Albinon

Kommentarer
Postat av: Patrik

Det jag stör mig mest på är att namnet är nästan 150 år gammalt. Det har tydligen varit helt okej i ca. 142 år, fram tills nu. Det tycker jag är lite löjligt. Media har förstorat upp det så himla mycket, på ett negativt sätt. Det finns säkert andra ställen i Sverige som har mycket "värre" namn. Dessutom, hur ofta har folk använt namnet tidigare. Jag visste i alla fall inte ens om att det fanns en stadsdel i Karlstad som hette/heter Negern innan år 2009,

2009-09-23 @ 21:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0