Festivalsommaren närmar sig...

Urk säger vissa, mumma säger jag!
Det är alltid lika intressant att se när de olika festivalerna vässar klorna och börjar tampas om musikälskarnas gunst. Ofta blir det ju en artistklick som betar av de flesta festivalerna, men ibland lyckas de vaska fram riktiga guldkorn. Minns Way Out West ifjol! 
Som en fin gest till er tänker jag här ge er min högst fördomsfulla lägesrapport från de mest intressanta, tänkbara festivalutflykterna och deras nuvarande line up:

Hultsfred
Fjortisfyllans högborg ser inte så märkvärdig ut på pappret i år heller tråkigt nog. Jag kan i alla fall inte säga att jag blir speciellt sugen. Visst finns det akter som man skulle vilja se, som t.ex. The Donnas, Rage Against The Machine och Rufus Wainwright, och sådana man gärna ser igen, som Håkan, Hives, Timo, Miss Li och Hästpojken. Men dessa kommer med största sannolikhet spela på de flesta festivaler med självaktning i sommar. Och ärligt, Linkin Park....? Bajs. Babyshambles - Tror nån på allvar att de kommer komma?

Roskilde
Har man varit där blir andra festivaler rätt så fjuttiga i jämförelse. Det gäller även efter fjolårets misär och lerpsykos. Jag kan dock inte säga att någon av de första bokningarna leder till att jag redan nu bokar en biljett. Radiohead, My Bloody Valentine och The Chemical Brothers hör inte direkt till mina husgudar. Slayer skulle dock vara rätt kul att se. Men av tradition kommer nog de intressanta akterna som ett brev på posten framöver.

Way Out West
Förra årets friskaste och mest välkomna festivalfläkt återkommer till allas glädje! Eller i alla fall min... Och visst lutar det åt att det blir en sväng ner till götet även i år. Har bokarna bara hälften av den fingertoppskänsla som de hade ifjol så kan det vara läge att boka in den 8-9 aug redan nu. NERD, José Gonzales, Håkan och Yeasayer är några intressanta namn just nu.

Arvika
Flera kul namn så här långt. Lykke Li, Familjen, Slayer, Saul Williams, The Go! Team, Looptroop, Deathstars, Håkan och Timo (naturligtvis...). Kanske blir en sväng västerut även i år. Om man orkar efter Roskilde....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0