Jag har syndat

Jag brukar, i den mån det går och om jag anser mig ha råd, dra mitt lilla klimatstrå till stacken och köpa svenska eller hyfsat lokalt producerade matvaror. Och när det finns goda svenska äpplen så ska man f-n köpa det. Men det gjorde inte jag, utan föll pladask för frestelsen att köpa krispiga kinesiska nashipäron (kallas väl äpple-päron också tror jag) istället. Men jag tröstar mig med att jag sparar in på andra sätt. Tänkte bl.a. byta ut alla "vanliga" glödlampor i lägenheten mot lågenergivarianter. Borde väga upp ett och annat kinesiskt eller argentinskt äpple...

Men visst är det jäkligt skevt att frukt från Skåne kostar 5-10 kr/kg mer än de från andra sidan klotet? Någonting är ju väldigt fel när en sak som transporteras tusentals mil är billigare än något lokalproducerat. Visst, vi har högre löne- och omkostnader här, men ändå.

Kommentarer
Postat av: Lena

verkligen, det är hemskt skevt!

2008-10-23 @ 19:28:03
URL: http://moeller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0